Senutėlė technika vaduoja rajono gyventojus iš sniego gniaužtų

0
63
senutele-technika-vaduoja-rajono-gyventojus-is-sniego-gniauztu

Gruodžio mėnuo trunka kol kas tik dvi savaites, bet žiema jau spėjo pasirodyti mums visu gražumu. Spėjome savo kailiu patirti plikledžio „malonumus“, automobilius ir kitus paviršius traukė lijundra, krito įvairiausi krituliai – nuo lietaus iki gausaus skepetų didumo snygio. Sekmadienį prasidėjusi pūga bene daugiausiai rūpesčių pridarė visiems Ignalinos rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) gyventojams, o ypač eismo dalyviams. Gausiai užsnigti keliai, gatvės, kiemai, šaligatviai, takeliai tapo sunkiai išvažiuojami ir praeinami – pirmadienį ne visur privažiavo geltonieji mokykliniai autobusiukai, todėl kai kurie mokiniai liko namuose, buvo užblokuotas kelias nuo Tverečiaus pasienio kontrolės punkto. „Ignalinos diena“ domėjosi ne tik kelių situacija rajone, bet ir tuo, kas ir kaip juos prižiūri.

Kelių savininkai – skirtingi

Vertėtų žinoti, jog keliai skirstomi į valstybinės ir vietinės reikšmės kelius. Vietinės reikšmės keliai priklauso Savivaldybei ir jų valymą stebi bei priežiūrą organizuoja seniūnai. Valstybinių kelių valdytoja yra Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – LAKD), jai priklausančius kelius prižiūri AB „Kelių priežiūra“.

Valstybiniai keliai skirstomi į magistralinius, krašto ir rajoninius. Automobilių eismo intensyvumas jais yra skirtingas, jų priežiūros tvarką nustato LAKD. Kaip „Ignalinos dienai“ paaiškino LAKD Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus vyriausiasis komunikacijos vadybininkas Saulius Jansonas, kadangi visų prižiūrimų kelių vienu metu nuvalyti sniego ir juos pabarstyti slidumą mažinančiomis medžiagomis nėra galimybių, žiemos priežiūros darbai skirstomi į skirtingus penkis priežiūros lygius pagal eismo intensyvumą ir kelių svarbą. Pirmiausia yra valomi ir (arba) barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai, jungiantys didžiausius miestus ar gyvenvietes, toliau prioritetine tvarka prižiūrimi mažesnio intensyvumo keliai.

Prižiūrimi skirtingai

Ignalinos rajone yra 527 km LAKD priklausančių ir AB „Kelių priežiūra“ prižiūrimų kelių, kurie priskiriami III–V lygiams (žr. žemėlapį).

Kaip teigė S. Jansonas, III lygiui priskiriama dalis krašto kelių ir intensyviausi rajoniniai keliai. Atsižvelgus į kelių naudotojų pagrįstus lūkesčius, šiais metais buvo nuspręsta III priežiūros lygio kelius žiemą prižiūrėti geriau, t. y. numatant, kad keliuose įsivyravus nesudėtingoms oro sąlygoms (kai nepusto, nesninga), nuo kelio dangos bus visiškai pašalinta sniego ir ledo danga. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą bei barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 4 val. iki 19 val. Šie keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip keturioms darbo val. nustojus snigti. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 10 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 8 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip aštuonioms val.

Krašto ir rajoniniai keliai, kuriuose eismo intensyvumas yra mažesnis kaip 1000 automobilių per parą, prižiūrimi pagal IV priežiūros lygį. Kelių priežiūros tarnybos šiuose keliuose budi, valo sniegą bei barsto slidumą mažinančias medžiagas nuo 6 iki 18 val. Šie keliai turi būti nuvalyti ir pabarstyti praėjus ne daugiau kaip šešioms darbo valandoms nustojus snigti. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 10 cm. Ryte, esant slidžiai kelio dangai, pirmą kartą šiuos kelius būtina pabarstyti iki 12 val. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 10 val.

Didžioji dalis Ignalinos rajone esančių valstybinės reikšmės rajoninių kelių priskiriami V priežiūros lygiui, juose turi būti užtikrintas minimalus eismo kokybės lygis ir kelio tinkamumas naudoti. Šiam lygiui priklausančiuose keliuose dirbama nuo 9 val. iki 18 val. Pavojingi ruožai (stačios įkalnės, nuokalnės, mažo spindulio kreivės) barstomi arba taikomos prispausto sniego ir (arba) ledo šiurkštinimo priemonės, kai ant dangos susidaro ledas ar suledėjusio prispausto sniego danga, o kitose kelių ruožuose – tik atsiradus itin slidžiai kelio dangai, t. y. esant lijundrai ir (arba) susiformavus šlapiam ledo sluoksniui ant kelio dangos. Sningant ir (arba) pustant sniego storis ant važiuojamosios dalies gali būti ne didesnis kaip 15 cm. Eismas, esant ypač sudėtingoms meteorologinėms sąlygoms, gali nutrūkti ne ilgiau kaip 24 val.

Kaip patikino S. Jansonas, apie valstybinės reikšmės kelių būklę gyventojai gali teikti informaciją paskambinę į Informacijos skyrių trumpuoju tel. numeriu 1871 arba nemokamu telefono numeriu (8 5) 232 9600, veikiančiu kiekvieną dieną 24 val. per parą.

Dirba ir stengiasi visi

Visi kiti, žemėlapyje jokiomis spalvomis nepažymėti keliai, yra prižiūrimi Savivaldybės seniūnijų. Kaip sakė Savivaldybės administracijos direktorė Jūratė Balinskienė, šiuo sudėtingu metu jie prižiūrimi kaip įmanoma geriau. Kiekviena seniūnija turi po traktorių ir traktorininką, kuris pagal poreikį ir galimybes valo sniegą. „Seniūnijoms padeda ir samdyti pagalbininkai, – kalbėjo pašnekovė. – Kai kuriose kelių priežiūros konkursą yra laimėjusi AB „Kelių priežiūra“, kai kuriose – SĮ „Kompata“, dar kitose keliai prižiūrimi padedant ūkininkams.“

Administracijos direktorė neturėjo priekaištų LAKD valdomų kelių priežiūrą vykdančiai AB „Kelių priežiūra“, kuri stengiasi kaip išmanydama. „Visi darome, ką galime, – pabrėžė pašnekovė. – Priekaištų galime gauti visi, bet pajėgumai yra tokie, kokie yra.“

Seniūnijų turimi traktoriai, nors ir ne pirmos jaunystės, dar sovietų laikų baltarusiški, bet techniškai tvarkingi. „Technika negenda tik tada, kai stovi, o kai dirba, ypač tokiomis ekstremaliomis sąlygomis kaip dabar, visada yra galimybė, kad kažkas sulūš ar suges, bet remontuojame, – aiškino pašnekovė. – Iškart visų nepakeisime, bet kitais metais planuojame įsigyti kelis naujus traktorius.“

Administracijos direktorė prašė žmonių būti pakantesniems ir kantresniems, nes galimybės labai ribotos, o gamta rodo savo įnorius ir kaprizus, tad net nuvalius kelius, jie kartais būna užsningami kone iš karto. Esant didelei bėdai visada galima kreiptis į gyvenamosios vietos seniūniją, kuri visomis išgalėmis pagelbės, o nuo nebūtinų kelionių esant tokioms oro sąlygoms patariama susilaikyti.

Rimšė – neišvažiuojama

Vėlyvą antradienio popietę susisiekus su Rimšės seniūnijos seniūne Tatjana Jarutiene, ji apgailestavo, jog kelių padėtis seniūnijoje bloga. „Seniūnija turi tik traktorių MTZ Belorus, kuris nepajėgus prastumdyti keliukus, todėl valome tik Rimšės miestelį. Kelininkai (AB „Kelių priežiūra“ darbuotojai – aut. past.) pravalė tik patį kelio viduriuką, pirmą dieną net negalėjo prasilenkti du automobiliai, – padėtį nušvietė pašnekovė. – Praplatinome, išvalėme šaligatvius, kitas Rimšės gatves, kaimelius aplink Rimšę. Laukiam pagalbos.“

Pasak seniūnės, sniego valymo rangos darbų konkursą seniūnijoje laimėjęs rangovas ūkininkas Martynas Trapnauskas iš Smalvų kaimo (Turmanto sen., Zarasų r.) pravalė kelius siauru ruožu ir suformavo tunelius, tad jei šaltų ir sniegas sukietėtų, situacija tik blogėtų. „Jis nevietinis, tad kelių gerai nežino, – aiškino T. Jarutienė. – Neturiu tokios galimybės pasodinti šalia žmogų, kuris rodytų kelius. Planšetėje nupiešiau jam schemas žemėlapyje.“

Pašnekovė piktinosi, kad gerai nepažinodamas vietovės, o dar dirbdamas tamsoje, ūkininkas blogai nuvalo kelius, o kaimuose, kur kelias pasibaigia aklikeliu, tiesiog sustumia sniegą į krūvą ir nepadaro aikštelės apsisukimui. „Traktorius išvažiuoja atbuline pavara pakėlęs sniego valymo peilį, o kaip išvažiuoti lengvajam automobiliui? – klausė seniūnė. – O kaip atvažiuos autoparduotuvė iki Kovališkių, Žygmantiškės ir t. t.?“

Pašnekovė pasakojo, jog antradienį jau teko iš sniego gniaužtų vaduoti klebono automobilį Mažviliškės kaime, iš to paties kaimo pirmadienį tėvai į mokyklą negalėjo nuvežti vaikų, po to pagelbėjo vienas vietinis ūkininkas. Viename seniūnijos užkampyje gyvena slaugoma močiutė, nesutinkanti važiuoti į slaugos namus, tad iki jos privažiuoti ją slaugantiems asmenims taip pat iššūkis, kartais ir nepavykstantis.

Padėtis sudėtinga, bet ne beviltiška

Kitoje Ignalinos rajono pusėje esančios Mielagėnų seniūnijos seniūnas Adas Trakymas padėtį apibūdino kaip sudėtingą, ypač todėl, kad pūga ir snygis tądien vis dar tęsėsi. „Kiek kelių nuvalėme, po keturių valandų praktiškai nebeliko nė ženklo, kad buvo valyta. Ryte vėl teks viską pradėti iš naujo, – apgailestavo pašnekovas. – Situaciją dešimties balų skalėje vertinčiau penkiais.“

Sniegas seniūnijoje valomas dviem technikos priemonėmis – viena sava, kita samdyta. Seniūnijos turimas traktorius – vienas seniausių iš visų Savivaldybėje, tad visada neramu, kad gali bet kada sugesti. Be to, jis ne itin galingas. „Meras pažadėjo, kad padės įsigyti naują traktorių, tad nekantriai to laukiame“, – atskleidė A. Trakymas.

Rangovu seniūnas nesiskundė, sakė, kad keliai kai kur yra siauri, tad plačiau jų nuvalyti ir neišeina. Be to, į šalikeles sustumtos didžiulės pusnys susiaurina važiuojamąją dalį.

Skundų iš gyventojų ar atvejų, kai reikėjo skubios pagalbos ar kažkur nuvykti ir to dėl oro sąlygų ir kelio būklės padaryti nepavyko, seniūnui girdėti neteko, nors eismo sąlygas įvardijo prastomis.

A. Trakymas žadėjo, net ir tęsiantis snygiui, palaikyti bent jau panašią kelių būklę, nors tai nėra lengva – valant vieną kelio atkarpos pusę ir pasiekus galutinį atkarpos tašką, grįžtant atgal kita pusė jau vėl būna užsnigta. Seniūnijos traktorininkas su turima technika visada pasiryžęs atskubėti į pagalbą, jis tai žada daryti be laisvadienių visą parą.

Autorės nuotr.

Redakcijos archyvo nuotr.